Het geheim van de constante smaak van Douwe Egberts Aroma Rood

Vertrouwd Aroma Rood 

Aroma Rood smaakt nog vrijwel precies hetzelfde als honderd jaar geleden. Generaties koffiedrinkers zijn ermee opgegroeid. De slogan ‘Je bent thuis waar je Douwe Egberts drinkt’ sluit dan ook naadloos aan bij de (her)beleving van dat vertrouwde thuisgevoel. Het geheim van de constante smaak zit ‘m in de melange van verschillende soorten bonen, de brandtijd en de kleur van de gebrande bonen.

Aroma Rood bestaat voor het grootste deel uit Arabica-bonen (mild, aromatisch en van hoge kwaliteit), vermengd met Robusta-bonen (bitter en intens). Het finetunen van de juiste verhouding en het daarop volgende productieproces is pure vakmanschap. JDE controleert Aroma Rood meerdere keren per dag (zowel direct na het branden als na het verpakken van de koffie). Koffie is immers een natuurproduct. Elke boon is uniek en de smaak van de bonen kan per zending variëren. Om steeds dezelfde smaak en geur te garanderen, wordt de blend van Aroma Rood voortdurend bijgesteld. Ook wordt de smaak van Aroma Rood regelmatig getest in consumentenpanels om te onderzoeken of óók de consument de vertrouwde smaak van Douwe Egberts Aroma Rood blijft waarderen.    

Ook de verpakking speelt een belangrijke rol bij de beleving. Tot in de jaren twintig van de vorige eeuw werd koffie nog gewoon afgewogen en los in een zakje verkocht onder de naam Aroma I, II, III en IV. In februari 1920 kreeg Aroma II de naam Koffie Rood, verpakt in een rood zakje - de voorloper van de huidige verpakking Aroma Rood. Tegelijk met de introductie van vacuümverpakte koffie in 1973 werd aan de banderol Anno 1753 toegevoegd, om te benadrukken dat aan de vertrouwde smaak niets veranderd was. In 1983 volgde een laatste naamswijziging en werd het Aroma Rood.

Nieuwe Aroma Rood melanges

Jaarlijks worden van het merk miljoenen pakken verkocht. Op koffiegebied is variatie dé trend in de 21ste eeuw. JDE speelde daar in 2013 op in door twee nieuwe melanges te ontwikkelen. Aroma Rood Donker wordt gemaakt van donkerder gebrande bonen voor koffie met meer pit en een vollere smaak. Voor Aroma Rood Blond zijn de bonen korter gebrand, voor een zachte smaak. Tevens is Aroma Rood grove maling op de markt gebracht. Door de grove maling heeft deze koffie een extra ronde smaak en is deze goed geschikt voor gebruik in een cafetière. De laatste tijd zien we Filterkoffie weer een vlucht maken door gebruik van nieuwe zetmethoden als de cafetière, de chemex of drip-methode welke populair zijn onder koffieliefhebbers. Bekijk een filmpje over het zetten van slow-coffee voor meer inspiratie.