’s Lands oudste spaarprogramma voor geschenken voegt sparen voor het goede doel toe

Utrecht, 15 maart 2021 - Meer dan ooit hebben mensen behoefte aan ‘samen zijn met elkaar’. Daarom presenteert Douwe Egberts een impactvolle aanvulling op het oudste en meest bekende spaarprogramma van Nederland. Binnen het D.E Spaarprogramma is het nu mogelijk om, naast het sparen voor mooie geschenken, de gespaarde waardepunten van de koffie-en theeverpakkingente schenken aan vier geselecteerde goede doelen. Deze goede doelen stellen ‘mensen met elkaar verbinden’centraal.

'Gevonden geld’
Het spaarprogramma van Douwe Egberts is nog altijd springlevend; bijna 60% van de Nederlandse huishoudens doet er aan mee. Dat betekent dat in de rommellaatjes van 4,5 miljoen Nederlanders honderden waardepunten liggen. Door het vele thuiswerken gevenNederlanders bovendien aan vaker(17%*) koffie en theethuiste drinken,duszouden erin theorie ookmeer verpakkingen met waardepuntenin de keukenkastjes moeten liggen. Toch verdwijnen ook regelmatig lege koffie-en theeverpakkingen met waardepunten in de prullenbak. Dit ‘gevonden geld’ kan nulaagdrempelig geschonken worden aan goede doelen. De waardepuntenzijn te vinden op meer dan 165 verschillende producten van Douwe Egberts, SENSEO® en Pickwick.

D.E verhoogtwaarde met 20%
Douwe Egberts heeft binnen hetspaarprogrammaprojecten geselecteerd bij vier goede doelen: het Maatjesproject van het Oranje Fonds, koffiepakken Aroma Roodvoor Voedselbanken Nederland, de HeppieTourvan Stichting Het Vergeten Kind en de Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds. Spaarders kunnen zelf kiezen aan welk van de vier goede doelenze willen schenken. John Brands, General Manager van Jacobs Douwe Egberts (JDE) Nederlandgeeft aan: “We hebben projecten geselecteerd waarbij ‘mensen met elkaar verbinden’centraalstaat. Dit sluit naadloos aan bij onzewensomop verschillende manierenmensen dichter bij elkaar te brengen. Denk onder meer aan desuccesvolle Burendagin samenwerking met het Oranje Fonds(sinds 2008). Om echt een verschil te kunnenmakenvoor de goede doelen, verhogenwe binnen hetspaarprogramma de waarde van de geschonken punten met 20%.”

De vier goede doelen

Het Maatjesproject van hetOranje Fonds Directeur Sandra Jetten: ‘Met deze campagne zoeken wij vrijwilligers die maatje willen worden voor iemand die om welke reden dan ookeen steuntje in de rug nodig heeft. We weten dat minstens 38.000 mensen in ons land wachten op een maatje, die wat tijd en aandacht voor ze heeft. En door de coronacrisis nemen de aantallen toe. Dat we nu via spaarders van D.E waardepunten financiële ondersteuning kunnen krijgen, is echt fantastisch. Zo kunnen we nog meer maatjes werven.’

Voedselbanken Nederland Bestuurslid Communicatie Pien de Ruig: ‘Wij hebben een lange en fijne samenwerking met Douwe Egberts. Door onderdeel te zijn van hetD.E. Spaarprogramma kunnen we hopelijk nog meer klanten van onze voedselbanken blij maken met Aroma Rood koffie. Zo kunnen ook mensen die het niet breed hebben, genieten van een gezellig en vertrouwd kopje koffie met elkaar.’

De Heppie Tour van Stichting Het Vergeten Kind Algemeen directeur Margot Ende: ’Met onze Heppie Tourkunnen kinderen met een moeilijke thuissituatie waardoor een vakantie of uitjeer niet inzit, toch een dagje op pad naar bijvoorbeeld een pretpark of dierentuin. Superfijn dat Douwe Egberts spaarders van het D.E Spaarprogramma de mogelijkheid geeft om ons werk viade waardepunten te steunen. Dat zorgt ervoor dat we nog meer kinderen een onvergetelijke dag kunnen bezorgen.’

De Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds Directeur Corina Gielbert: ‘Veel ouderen hebben, zeker nu, behoefte aan persoonlijk contact en een luisterend oor. Via onze belservice De Zilverlijn nemen getrainde vrijwilligers wekelijks contact op met ouderen die zich eenzaam voelen. Een financiële bijdrage via het D.E Spaarprogramma inzamelen betekent voor ons dat we kunnen inzetten op koppelen van nog meer vrijwilligers aan ouderen bij wie de dagen nu zo ontzettend stil zijn. Dat zou geweldig zijn!'