Het geheim achter Douwe Egberts Aroma Rood

 

Generaties koffiedrinkers zijn opgegroeid met de harmonieuze smaak en karakteristieke aroma van Aroma Rood. Aroma Rood smaakt nog vrijwel precies hetzelfde als honderd jaar geleden. Hoe kan dat? Douwe Egberts verklapt haar geheim.

 

Wat is het geheim van de constante smaak van Aroma Rood?

Aroma Rood smaakt nog vrijwel precies hetzelfde als honderd jaar geleden. Generaties zijn ermee opgegroeid. De slogan ‘Je bent thuis waar je Douwe Egberts drinkt’ sluit dan ook naadloos aan bij de (her)beleving van dat vertrouwde thuisgevoel. Het geheim van de constante smaak zit ‘m in de melange van verschillende soorten bonen, de brandtijd en de kleur van de gebrande bonen.

 

Het belang van de juiste ingrediënten en kennis.

Aroma Rood bestaat voor het grootste deel uit Arabica-bonen, mild, aromatisch en van hoge kwaliteit, vermengd met Robusta-bonen, bitter en intens. Het finetunen van de juiste verhouding en het daarop volgende productieproces is pure vakmanschap. De experts van Douwe Egberts controleren Aroma Rood meerdere keren per dag. Zowel direct na het branden, als na het verpakken van de koffie. Koffie is immers een natuurproduct. Elke boon is uniek en de smaak van de bonen kan per zending variëren. Om steeds dezelfde smaak en geur te garanderen, wordt de blend van Aroma Rood voortdurend bijgesteld. Ook wordt de smaak van Aroma Rood regelmatig getest in consumentenpanels om te onderzoeken of óók de consument de vertrouwde smaak van Douwe Egberts Aroma Rood blijft waarderen.    

 

Check, check en nog eens check

De experts controleren Aroma Rood meerdere keren per dag, zowel direct na het branden als na het verpakken van de koffie. Koffie is immers een natuurproduct. Elke boon is uniek en de smaak van de koffiebonen kan per zending variëren. Om steeds dezelfde smaak en geur te garanderen, wordt de blend van Aroma Rood voortdurend bijgesteld. Ook wordt de smaak regelmatig getest in consumentenpanels, om te onderzoeken of óók de consument de vertrouwde smaak van Douwe Egberts Aroma Rood blijft waarderen.

 

Aroma Rood van toen naar nu

Wist je dat de verpakking een belangrijke rol speelt bij de beleving van koffie? Tot in de jaren 20 van de vorige eeuw werd koffie nog gewoon afgewogen en los in zakjes verkocht onder de naam Aroma I, II, III en IV. In februari 1920 kreeg Aroma II de naam Koffie Rood, verpakt in een rood zakje. Het was de voorloper van de huidige verpakking Aroma Rood. Tegelijk met de introductie van de vacuümverpakte koffie in 1973 werd de banderol Anno 1753 toegevoegd, om te benadrukken dat er aan de vertrouwde smaak niets veranderd was. In 1983 volgde een laatste naamswijziging en werd het Aroma Rood.

 

Nieuwe Aroma Rood melanges

Op koffiegebied is variatie dé trend van deze tijd. Douwe Egberts speelt hierop in met twee nieuwe melanges. Aroma Rood Donker wordt gemaakt van donkerder gebrande koffiebonen, voor koffie met meer pit en een vollere smaak. Voor Aroma Rood Blond zijn de koffiebonen korter gebrand, voor een zachte smaak. Ook is er Aroma Rood Grove Maling. Door de grove maling heeft deze koffie een extra ronde smaak en is deze goed geschikt voor gebruik in de cafetière.


Slow coffee

Nieuwe zetmethoden als de cafetière, chemex of drip-methode zijn populair onder koffieliefhebbers en laten filterkoffie weer een vlucht maken. Bekijk deze pagina om meer te leren over slow coffee.

 

Ken je koffie

Wil je meer weten over de herkomst van Douwe Egberts koffie en ben je benieuwd naar meer koffiegeheimen? Kijk dan op onze Koffiekennispagina.